Nedan återfinns allmänna villkor för Higher Security Group Sweden AB för köp av våra larmsystem för företag och privatkunder. Personuppgiftspolicy återfinns även nedan.
Allmänna villkor HigherSec AB.
Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller då Higher Security Group Sweden AB, org.nr: 559461-7754, tillhandahåller larmtjänster och uppkoppling av hemlarmsystem, företagslarm, inklusive komponenter för tekniska lösningar som krävs för att tillgodogöra sig larmtjänsterna, till privatpersoner och juridiska personer. Larmtjänsterna med tillhörande komponenter är avsedda för privat bruk och får inte användas för kommersiella syfte.
Avtalspart är fysisk avtalstecknare som är över 18 år och användare/nyttjare på uppkopplingsadress får endast vara privatperson. Avtalstecknare och användare/nyttjare benämns gemensamt som någon form av ”du”.
HigherSec Group Sweden AB benämns som någon form av ”vi”. Våra åtaganden kan även komma att utföras av någon av våra samarbetspartners. Dessa allmänna villkor, tillsammans med de villkor som följer av valda tjänster (”tjänstevillkor”) och samtliga övriga handlingar och överenskommelser mellan dig och oss bildar tillsammans ”avtalet” för larmtjänsten
”Överlåtelse” avser situation då annan privatperson eller ett företag övertagit ett befintligt hemlarmssystem och/eller komponenter samt i samband därmed tecknar en larmtjänst avseende sådant larmsystem med HigherSec AB. Allmänna konsumenträttsliga regler gäller alltid mellan oss.
2. Förutsättningar
Avtalet gäller under förutsättning att du vid tidpunkten för avtalets ingående kan godkännas av oss, att uppkopplingsadressen ligger inom områden tillgängliga för utryckning samt kundärenden och att du innehar någon av våra larmtjänster. Vi förutsätter att du har en registrerad och korrekt e-postadress, ett registrerat och giltigt konto på Mina Sidor.
Du är medveten om att larmtjänsterna avser att upptäcka och notifiera om de händelser som omfattas av dina valda tjänster, men att de inte helt kan eliminera risken för dessa.
3. Användaruppgifter
I den utsträckning som du i egenskap av kund till oss använder personuppgifter som samlas in genom våra komponenter och tjänster kan du enligt gällande lagstiftning ha vissa skyldigheter gentemot tredje part (t.ex. besökare eller familjemedlemmar) vid behandling av sådana personuppgifter. Genom att tillhandahålla oss personuppgifter om andra personer (t.ex. kontaktpersoner), intygar du att du har godkännande för att lämna ut uppgifterna och att uppgifterna får användas för de syften och på det sätt som beskrivs i vår integritetspolicy.
4. Fakturering och betalning
I samband med att du beställer komponent, tjänst eller uppkoppling för larmtjänsten kan vi komma att utföra en kreditkontroll. Vi förbehåller oss rätten att begära förskottsbetalning för uppkoppling och tjänster för det fall en kreditanalys föranlett detta.
Fakturering och betalning av antingen (i) uppkopplingen av hemlarmssystemet för larmtjänsten, eller i det fall överlåtelse skett (ii) för aktivering, revision och testning av befintligt hemlarmssystem, sker i efterskott och ska betalas inom 30 dagar efter att faktura eller avisering erhållits. Fakturering och betalning av larmtjänster sker i förskott, antingen månadsvis eller kvartalsvis via faktura, autogiro eller pappersfaktura. Vid pappersfaktura tillkommer faktureringsavgift.
Fakturering och betalning för kundärende som inte ingår i larmtjänsten eller övriga tjänstevillkor, såsom t.ex. begärd eller nödvändig åtgärd, sker i efterskott och ska betalas inom 30 dagar efter att faktura eller avisering erhållits.
Vid försenad betalning har vi rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader samt till dröjsmålsränta enligt lag. Om du upprepade gånger är försenad med betalningen eller inställer dina betalningar har vi rätt att säga upp samtliga tjänster till omedelbart upphörande, om inte annat avtalats mellan oss.
5. Äganderätt
Vi behåller äganderätten till alla av våra monterade och uppkopplade komponenter samt komponenter som i övrigt omfattas i larmtjänsten, oavsett om dessa införskaffats via vår webbsida eller på annat sätt. Vid överlåtelse är tidigare friköpta komponenter undantaget ovan. Vid tjänstens eller avtalets upphörande gäller vad som anges under upphörande av avtal avseende monterade komponenter.
Du har möjlighet till friköp, dvs. att köpa loss komponenterna för larmtjänsten, där pris för respektive komponent i larmtjänsten och avtalstid framgår av www.highersecurity.se/. Dessa komponenter överlåts i befintligt skick.
6. Garantier
Vår avtalslånga tjänstegaranti omfattar de komponenter i hemlarmssystemet som är monterade, uppkopplade och övervakade av oss samt inte undantagna i dessa allmänna villkor. Komponent som omfattas har en garanti på material och systemkompabilitet som gäller från uppkopplingsdagen (oaktat när äganderättsövergång sker) och så länge du är kund hos oss. Komponent som tillkommer i samband med utökning av larmtjänsten omfattas av denna avtalslånga tjänstegaranti om den uppfyller förutsättningarna som komponent eller annars inte uttryckligen undantas nedan och övervakas av oss.
Tjänstegarantin innebär att vi reparerar eller byter ut komponent med tekniskt fel som påverkar larmtjänstens väsentliga funktioner utan extra kostnad under avtalstiden. Detta gäller under förutsättning att monterad komponent, eller komponent som är systemkompatibel, ingår i någon av våra vid var tid gällande erbjudanden. Det innebär att om komponent, som ingår i vid var tid gällande erbjudanden från oss, med tekniskt fel måste bytas ut, och ny komponent inte fungerar med larmtjänsten så ansvarar vi för att antingen anpassa tjänsten med komponenter utan extra kostnad för dig, erbjuda en ersättningstjänst, eller att avsluta tjänsten vid vilken vi inte kan erbjuda en fungerande komponent. Vid sådan uppsägning av enskild tjänst gäller resterande del av ditt avtal i dess helhet.
Tekniskt fel omfattar inte fel då orsaken till att komponenten inte fungerar är att batteriet är slut. Komponenter med inbyggda batterier omfattas därför inte av den avtalslånga tjänstegarantin.
Den avtalslånga tjänstegarantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom batterier, larmbrickor eller smart plug, och heller inte då felet orsakats av yttre åverkan, t.ex. hantverkare, inbrott m.m., eller orsakats av att du eller annan användare av larmtjänsten varit vårdslös eller brutit mot våra instruktioner. Tjänstegarantin omfattar inte heller komponenter under varumärket Essence Group som införskaffats på annat sätt än direkt från HigherSec AB.
Vid verifierat larm eller händelse som kräver väktartjänst försöker vi nå dig i enlighet med din uppdaterade kontaktinformation för att berätta vad vi vet om det inträffade. Om larmet inte frånkopplats och vi inte har kontaktat platsen för att återkalla ett larm inom fem minuter ska du, eller person på plats, återkalla larmet genom att ringa kundtjänst. Vid kontakt för återkallning ska kodord uppges. Vid händelse av obefogat larm, t.ex. vid missbruk av larm eller upprepade falsklarm, gäller inte fria utryckningar och det är din skyldighet att svara då vi kontaktar platsen, eller se till att den person som orsakat larmet svarar. Vi har rätt att debitera dig för kostnader i samband med eventuella obefogade utryckningar. Vid larm som uppstår med anledning av lågt batteri (eller då larm kommer från redan felanmäld komponent) sker ej utryckning.
Under detta avtal ingår inte grundläggande eller nödvändig åtgärd vid fel (inbegripet fria utryckningar) där du, dina användare eller t.ex. hantverkare, orsakat behovet av åtgärd vid fel eller om du annars varit vårdslös (exempelvis genom att inte följa dessa villkor eller tjänstevillkoren) eller uppsåtligt orsakat larm eller behov av åtgärd, utan du debiteras då för inställelse, arbetstid samt eventuell komponent.
Fri uttryckning tillhandahålls inte under provdriftsperiod om sju dagar från dagen för aktivering och kontroll skett vid överlåtelse om inbrott inte har kunnat verifieras.
Du kan alltid kontakta oss för beställning av kundärende hemma hos dig. Beställningsbara kundärenden är utöver ovan, t.ex. ärenden i form av utökning av larm, uppgradering eller fysisk flytt av system eller komponenter. Besök för beställt kundärende debiteras enligt gällande prislista.
7. Vårt ansvar
Om larmtjänsten inte fungerar som vi utlovat, åtgärdar vi felet så snart som möjligt på vår bekostnad enligt dessa villkor förutsatt att du fullgjort ditt ansvar enligt p. 8. Notera särskilt att vårt ansvar är begränsat till att utföra åtgärder och förmedla mottagna signaler enligt rutinerna och villkoren för valda tjänster. Vi kan inte garantera att signaler från hemlarmssystemet alltid kommer fram till vår server om både ditt bredband och mobilnät fallerar. Nödvändig mobil- och/eller bredbandsuppkoppling kan från tid till annan vara begränsad eller sakna täckning. Kommunikationen med bredband och/eller mobilnät testas med jämna mellanrum.
Om kommunikationsfelet har orsakats av fel i komponent eller åtgärd, som vi ansvarar för enligt punkterna 6 och 7 ovan, utgår ingen kostnad för denna avhjälpande åtgärd. Kostnad för inställelse och tidsåtgång utgår heller inte vid dubbla kommunikationsvägar, dock debiteras du för inställelse och tidsåtgång då vi inte ansvarar enligt ovan samt då hemlarmssystemet endast kommunicerar via mobil- eller bredbandskommunikation.
Vid händelse såsom inbrott eller brand har vi ansvar för att följa upp och säkerställa funktionen av larmtjänsten. Detta innebär att vi behöver, senast inom fem dagar från händelsen, ha beretts möjlighet att komma i kontakt med dig för att ge dig instruktioner om självåtgärder så att vi kan följa upp på distans eller boka ett uppföljningsmöte med dig för att få tillgång till hemlarmssystemet och utföra nödvändig åtgärd som framkommer av uppföljningen.
Notera även särskilt att vi inte ansvarar för funktionen av larmtjänsten från den tidpunkt då vi, av olika orsaker, begärt tillgång till hemlarmssystemet för utförande av nödvändig åtgärd eller senast efter fem dagar från händelse som krävt uppföljning, till dess att vi får tillgång för utförande av nödvändig åtgärd, förutsatt att vi inte är orsak till felet och/eller förseningen.
8. Ditt ansvar
Du ansvarar för att upprätta en uppdaterad och korrekt lista över användare. Beroende på rättighetsprofil (administratör eller typ av användare) kan du via användarverktygen göra inställningar för utökade notifieringar till fler användare. Antal användare är begränsat för olika komponenter. Du som avtalstecknare bär alltid ansvaret gentemot HigherSec AB och har strikt ansvar för ytterligare användare. Du ansvarar således för samtliga betalningar, inställningar, inmatningar, ändringar, och beställningar som görs via våra användarverktyg och av samtliga användare. Vidare ansvarar du för att lösenord och användarnamn inte delas med annan samt att lösenord, kodord och/eller användarnamn inte innehåller rasistiska, sexistiska, stötande eller annars kränkande anspelningar.
Du ansvarar för att den kontaktinformation du angivit är uppdaterad och korrekt, inklusive korrekt vägbeskrivning för eventuella utryckningar. Förmedling av händelser via e-post och/eller SMS förutsätter att du aktiverat förmedling för händelse och användare. Du ansvarar för att dessa inställningar är uppdaterade och korrekta. Varje förändring du gör ersätter eller kompletterar tidigare inställning.
Du ansvarar för att följa upp och verifiera att funktioner beställda via användarverktygen genomförs och verifieras. Först när en händelse verifieras kan du vara säker på att den genomförts. Du ansvarar för att följa upp samtliga notifieringar och händelser samt återställning av systemet efter eventuella larm.
Vid kontakt för återkallning av larm eller vid händelse av obefogat larm, speciellt under första veckan efter uppkopplingen av hemlarmssystemet, är det din skyldighet att svara då vi kontaktar platsen, eller se till att den person som orsakat larmet svarar. Specialkomponenter ingående i tjänsten får du inte själv placera, flytta, vinkla, ta ner, byta ut, återmontera, testa eller på något annat sätt hantera, om inte särskilt instruerats av oss. Du ansvarar för att du, samtliga användare och tredje part (t.ex. besökare eller familjemedlemmar) följer tillämplig lag (t.ex. GDPR och Kamerabevakningslagen), villkor och instruktioner som gäller för tjänsten och respektive specialkomponent.
När du själv gör förändringar som exempelvis utbyte och återmontering av komponenter, ommöblering eller ombyggnad kan förutsättningarna för systemet förändras och radiosignaler kan störas. Då kan behov föreligga att vid senare tillfälle justera placering. Även förändring av telefonilösning, bredbandsanslutning/ IP överföring eller mobiltäckning kan påverka systemets funktion. Du ansvarar för att informera oss om ovan ändringar som påverkar hemlarmssystemet samt att testa larmkommunikationen i samband med förändringar. Om vi finner kommunikationsfel vid våra tester av kommunikationen med hemlarmssystemet åtar du dig att vara behjälplig vid självåtgärder, vara nåbar samt ge oss tillträde och debiteras för utförande av nödvändig åtgärd i enlighet med punkt 7 och 8. I de fall då justering av placering krävs står vi inte heller för återställande av skruvhål, ytskikt eller liknande.
Vidare ansvarar du för att vara nåbar, behjälplig och lämna oss tillträde för säkerhetsbedömningar, mätningar, uppkoppling, uppdateringar, tester och nödvändig åtgärd för att säkerställa funktionen av larmtjänsten samt stå för kostnaderna med anledning av sådant avhjälpande förutsatt att felet och/ eller kundärendet inte omfattas av vårt ansvar enligt vårt avtal.
Du ansvarar för att utbilda samtliga användare som hanterar larmtjänsten. Du ska säkerställa att systemet och tjänsten, samt data som erhålls därigenom, används på rätt sätt och i enlighet med dessa villkor, tjänstevillkor, tillämplig lag och andra instruktioner som utfärdas av oss. Du ansvarar för att du och samtliga användare av larmtjänsten inte uppträder aggressivt eller otrevligt i bemötande gentemot vår egna och/eller anlitade personal. Du ansvarar för att under avtalstiden säkerställa att erforderliga tillstånd inhämtats och bibehålls för nyttjande och uppkoppling (exempelvis från hyresvärd) och du ansvarar för att inte utan vårt medgivande flytta, vinkla, ta ner, sätta upp, modifiera eller sälja skyltar eller dekaler som du fått av oss.
Du ansvarar vidare för att hålla komponenterna i bra skick, att batterier är laddade och i funktion och att rapportera eventuella avvikelser, skador eller fel i komponenterna till oss inom skälig tid. HigherSec AB ansvarar inte för skada eller händelse som orsakats av att du inte fullgjort ditt ansvar enligt ovan.
Du är underrättad om att produkten Myshield tillverkas av företaget Essense Group Ltd (limited), vilket är ett utländskt företag som tillverkar larm och andra liknande komponenter i vilket vi saluför. Vi är således återförsäljare av deras larm. Du underrättas därmed om att produkten (MyShield) kan komma att skickas från annat lager än vårt egna Svenska lager. För det fall varan är felaktig är vi ålagda att avhjälpa felet i den omfattning som skäligen kan räknas med.
9. Ångerrätt
I de fall avtalsingåendet har skett på distans eller utanför våra affärslokaler gäller lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har i dessa fall rätt att frånträda avtalet utan att några särskilda skäl anges, om detta sker inom 14 dagar från avtalets ingående. Du utövar ångerrätten genom att kontakta vår kundtjänst på 070 999 42 14, från utlandet +46 (0) 70 999 42 14 eller kundtjanst@highersecurity.se och anger tydligt att du vill frånträda avtalet. Du kan alltid ångra avtalsingåendet genom att använda Konsumentverkets standardformulär som finns på www.konsumentverket.se.
Om du frånträder avtalet kommer vi att återbetala det du har betalat till oss. Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerrätten innebär att avtalet frånträds och tjänsterna upphör.
10. Ändring av villkor
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor från tid till annan. Vi meddelar ändringen per e-post, Mina Sidor eller skriftligen på annat sätt i enlighet med din kontaktinformation inom skälig tid och minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om ändringen är till nackdel för dig och du inte vill godta sådan ändring har du rätt att utan extra kostnad säga upp tjänsten senast den dag då ändringen träder i kraft. Du kommer inte påverkas av villkorsändringen under uppsägningstiden.
11. Prisändring
Vi äger rätt att justera avgiften för tjänster som löper tillsvidare. För tjänster som löper med viss bindningstid äger vi rätt att justera avgiften under bindningstiden endast med hänsyn till för oss ökade kostnader på grund av sådana händelser som avser Force Majeure eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Dessa kan vara ändrad allmän prisnivå, ökade skatter och avgifter eller kostnadsökningar i förhållande till underleverantörer på grund av Force Majeure Förhållanden. Vi informerar skriftligen om ändring av avgift inom skälig tid och minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om du inte vill godta ändringen har du rätt att utan extra kostnad säga upp tjänsten senast den dag då ändringen träder i kraft. Du kommer inte påverkas av prisändringen under uppsägningstiden.
12. Upphörande och överlåtelse av avtal
Du kan säga upp avtalet genom att kontakta vår kundtjänst. Uppsägningstiden är löpande tre kalendermånader från uppsägning eller från och med den dag då villkors- eller prisändringen som föranledde uppsägningen träder i kraft. Du har villkorat av vårt skriftliga godkännande rätt att överlåta Avtalet till annan privatperson. Vid överlåtelse inom eventuell delbetalningsperiod faktureras du det resterande uppkopplingskostnadsbeloppet. Vi får överlåta avtalet i sin helhet eller specifika rättigheter/skyldigheter till annat bolag utan ditt samtycke. Om larmtjänsten används på ett sätt som inte är avsett, i strid med larmlagen (Lag 1983:1097 med vissa bestämmelser om larmanläggningar) eller om det krävs för att vi ska följa tvingande lag, har vi rätt att inställa leverans av tjänster, att programmera bort hemlarmssystemets förmåga att kommunicera, och/eller att säga upp avtalet med omedelbar verkan och utan möjlighet till ersättning för dig. Detsamma gäller om vi vid upprepade tillfällen sökt kontakt med dig samt förvarnat att utebliven kontakt kan komma att innebära att vi inställer leverans av tjänster inom en utsatt tid.
Om din betalning inte kommit till oss inom tio dagar efter utsänt inkassokrav har vi på samma sätt rätt att inställa samtliga tjänster och/ eller säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om du åsidosätter ditt eller dina användares ansvar enligt p. 8 9, exempelvis genom att uppträda aggressivt i bemötande gentemot vår egna och/eller anlitade personal, eller annars bryter mot vårt avtal har vi rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
Vid uppsägning av avtalet ska samtliga förfallna fakturor och avgifter betalas och vi äger rätten att avsluta samtliga tjänster (inklusive användarverktyg såsom licenser), om inte annat avtalats mellan oss. Vidare är du ansvarig för att omedelbart radera uppgifter kopplade till larmtjänsten och ditt avtal, samt för att säkerställa att dessa inte sprids till tredje part. Samtliga av våra garantier upphör att gälla vid uppsägning av avtalet, och vi ansvarar inte för någon eventuell funktionalitet av varken komponenter, appar eller larmtjänst.
13. Force Majeure
Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse om skadan eller underlåtenheten har sin grund i hinder utanför parts kontroll (”Force Majeure”) och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande av sådan förpliktelse. Detsamma gäller om skadan eller underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från vår underleverantör som orsakats av Force Majeure. Såsom Force Majeure kan anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, omständighet som vi inte råder över, t.ex. omläggning eller nedläggning av mobilnäten eller bredband, störningar av systemets radiotrafik mellan de olika komponenterna eller störning av annan teknisk utrustning samt arbetskonflikt, blockad, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse.
14. Krav och tvister
Dessa villkor skall tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvist ska i första hand lösas genom överenskommelse. Om sådan överenskommelse inte kan träffas ska tvisten behandlas i allmän domstol. Du kan dessutom alltid vända dig till den kommunala konsumentvägledningen för rådgivning eller hänskjuta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) i fall ARN är behörig. Vid gränsöverskridande köp av tjänst eller komponenter via vår hemsida kan du även vända dig till EU-kommissionen för Online Dispute Resolution på http://ec.europa.eu/consumers/odr.